Pienen ihmisen taistelu matkavakuutuskorvauksesta

 

Kerronpa teille tositapahtumiin perustuvan tarinan, miten yksi pieni horjahdus voi muuttaa elämänmenon pitkäksi aikaa.

 

Tammikuussa 2018 lomamatkalla Thaimaassa kompastuin joen ylittävällä, ruosteisista rautalevyistä rakennetulla sillalla  heiluvien levyjen saumaan. Kun ei ollut mitään mihin olisin voinut tarrata, lensin naamalleni keskelle siltaa. Kuului valtava rysäys ja tunsin miten etuhamppassani oleva kruunu murtui ja haavoitti pahoin ylähuulta, nenä sai kolhuja ja aurinkolasit iskivät nenävarteen syvän haavan.

 

 

Viikon jouduin kuljeskelemaan ilman etuhammasta, ennen kuin sain menetetyn hampaan tilalle väliaikaisen yhden hampaan proteesin. Vakuutusyhtiölle tein vahinkoilmoituksen hetimmiten ja tilasin hammaslääkäriajan heti kotiinpaluun jälkeiseksi päiväksi.

 

Hammaslääkärini totesi, että juuri oli niin pahoin vaurioitunut, ettei siihen voinut istuttaa uutta hammaskruunua vaan tilalle oli istutettava keinojuuri (implantti). Hän teki hoitosuunnitelman ja kustannusarvion, jotka lähetti suoraan vakuutusyhtiöön. Sen jälkeen alkoivat vaikeudet vakuutuskorvausten saamisessa.  Vakuutusyhtiö pyysi toimittamaan ennen tapaturmaa otetut röntgenkuvat digitaalisina ja hoitokorttikopiot seitsämän vuoden ajalta. Harvapa ottanee kalustostaan röntgenkuvia ihan vaan varmuuden vuoksi.

 

Pitkän prosessin jälkeen sain vakuutusyhtiöltä toukokuun puolivälissä päätöksen, että hoidosta korvataan vain hajonneen hammaskruunun osuus 1.200 €. Valitin asiasta Ifin omalle vakuutusasiamiehelle - tuloksetta. Sen jälkeen laadin valituksen vielä FINE:lle - tuloksetta. Perusteluna oli se, että hampaassa on ollut nastakruunu ennen tapaturmaa. "Juuren poiston syy ei ole ollut tapaturma, eikä juuren tila ole ollut tapaturman seurausta. Vakuutus korvaa hampaiden hoidon enintään ennen tapaturmaa edeltäneeseen tilaan, vaikka poisto on ollut oikea toimenpide". Niinpä - mielestäni minulla oli ennen tapaturmaa hammas tiukasti kiinni yläleuassa ja kaatuessa se vaurioitui niin pahoin, ettei sitä voitu enää korjata. Aikaa tapaturmasta oli vierähtänyt vuosi ja itse olin maksanut viulut.

 

Yhtiön päätökseen oli tyytyminen, joten lähetin Ifi:lle kyselyn lomamatkaltani Thaimaasta tämän vuoden tammikuun lopulla, voisinko lähettää heille kopion hammaslääkärin hammaskruunua koskevasta laskusta "omalla vakuutussivullani". Parin viikon päästä sain vastauksen, että "olemme korvanneet hampaanhoidon tapaturman edeltävään tilaan saakka, näin ollen emme tarvitse tositteita loppulaskuista". MITÄ? Enpä ollut nähnyt korvausrahoja vielä tililläni ja he toteavat, että ovat korvanneet hampaanhoidon tapaturman edeltävään tilaan?

 

Saman päivänä vastasin heille, että hammaskruunu on asennettu paikalleen 20.12.2018 ja olen sen itse maksanut, enkä ole lähettänyt teille siitä korvaushakemusta ja onko teidän näkemyksenne, että aiemmat välttämättömät pienet hoitokulut kattavat tuon antamanne maksusitoumuksen 1.200 €? Kului viikko tuosta vastauksestani, kun sain postia: "Olemme korvanneet hoitokulut saamiemme kuittien mukaisesti". Voipuneena tuohon "rautalangasta vääntämiseen" päätin jättää asian siihen saakka, kun palaan kotimaahan ja lähetän laskun fyysiseti postin kuljetettavaksi.

 

Helmikuun lopussa vein kirjeen postiin. Kun viikkoon ei tapahtunut mitään, kirjoitin taas "omalle sivulleni" kyselyn, ovatko lähettämäni laskut tulleet perille. Viikon taas odoteltuani paloi päreet. Soitin IFI:lle ja ihmettelin, kun heiltä ei saa mitään vastausta posteihin. Mielestäni olin odotellut jo ihan tarpeeksi. Se puhelu tuotti tulosta - rahat olivat tililläni seuraavana päivänä.

 

Syy miksi tämän tapahtumasarjan tänne sivulleni kirjoitin on se, että puhelun jälkeen noin tunnin päästä sain "omalle sivulleni" korvauspäätöksen ja samalla sivulla minulta pyydettiin palautetta. Kun seuraavana päivänä menin sivulle antaakseni sen (arvattavasti) rakentavan palautteen, olikin se palautepyyntö sieltä sivulta poistettu. MIKSIKÖHÄN?