Autoillen Euroopassa-blogi

Matkakokemuksia

Kokemuksia ja tunnelmia automatkalta Euroopassa

Reitti: Lento Finnairilla Wieniin, josta autoillen  Kroatiaan,

Italiaan, Saksaan ja takaisin Itävaltaan Wieniin.

käännä selatessa kännykkä vaakasuuntaan

17.6. - 30.6.2015

Bigin sivulle

30.6.2015

Ehdottomasti reissun hienoin hotelli oli tämä Viinin Bellevue-hotelli - ja yllätys yllätys - myöskin kaikkein edullisin. Taitaa olla niin, että kesäloma-aikaan nämä hintavammat hotellit joutuvat tarkistamaan hintojaan, että saavat asiakkaita myös lomalaisista. No nyt Viinin hienossa kaupungissa oleskelumme sai arvoisensa puitteet - aamiaisella olisi ollut kuohuviiniäkin vapaasti haettavissa jälkiruokapöydästä, mutta siihen ei sentään sorruttu.

Taas yksi reissu takana muistojen joukkoon tallennettavaksi. Mieleen jää onnistunut matka - sää suosi kulkijoita ja pariskuntakin hoiteli hommansa sopuisana tiiminä. Vielä uskaltaa näillä eväillä maailmalle lähteä uudelleen.

29.6.2015

Kun Viiniin tupsahtaa sen kummempia suunnittelematta ja ennakkoon mitään lukematta, voi perillä mennä sormi suuhun, kun kauniiseen kaupunkiin haluaisi tutustua tarkemmin. Netistähän tietoa löytyy pilvin pimein, mutta kohteisiin julkisilla kulkuneuvoilla (metrolla, raitiovaunulla, bussilla) löytäminen on tuskien takana. Niinpä ratkaistiin pulma sillä, että päätettiin hoitaa homma "omalla autolla" ja surffailla kaupungilla navigaattorin ja kartan avulla.

Hienosti löydettiin perille Shöönbrunnin linnaan, joka meitä eniten houkutteli valtavan hienoine puistoineen, eikä ydinkeskustassakaan sukkuloiminen tuottanut mitään ongelmia.

Kuvamateriaalin nähtävyyksistä käsittelen huomenna lentoasemalla, kun siellä vietetään luppoaikaa kotiinpaluulentoa odotellen.

28.6.2015

Tykkään niiiiiin olla Saksassa, etenkin Baijerin seudulla, jossa ihmiset ovat raameiltaan kookkaita. Täällähän tuntee itsensä helposti suorastaan hoikaksi. Kun käytiin eilen verestämässä parinkymmenen vuoden takaisia muistoja Erlenseen gasthausessa, istui viereisessä pöydässä muodokas daami, joka lusikoi naamaansa hyvällä ruokahalulla ison lautasellisen perunaknöödeleitä ja kolme paistettua kananmunaa. Hyvin näytti käyvän kaupaksi myös eisbeinit (possunpotkat), joita tarjoilijat kantoivat tuhdin saksalaisruoan ystäville - hinta jubileetarjouksena 3,95 €.

Italiassa katselin kaihoten ihania vaatteita ja kenkiä, jotka oli tarkoitettu koristamaan sirojen italiattarien olemusta - voi voi miten jättiläiseksi siinä itsensä tunsikaan. Onneksi Saksassa löytää rättikaupoista ihmisen kokoisia vaatteita - yhdet kengät ja yksi pusero rikkaampana Rosenheimista siirryttiin Itävallan puolelle Viiniin.

Kun tylsään moottoritiellä ajamiseen kyllästyttiin parissa tunnissa, siirryttiin ajamaan pienempää paikallistietä pitkin Tonavan vartta. Hyvä valinta - silmät saivat ihanaa katseltavaa ja sielu siinä samalla tarvitsemansa ravinnon.

Päivän kuvat

Hotel Bellevue Wien

Saksa

Rosenheim

27.6.2015

Kun aurinko nousee, on parasta ottaa jalat alleen ja poistua luukustaan. Koko huoneiston kattava lasikatto päästää auringon lämmön täydellä tehollaan asumukseen ja keskellä päivää lämpömittari näyttää yli 40 asteen lukemia - ilmastointilaitteiden tehokaan ei riitä huushollia viilentämään. Eilisaamuna syötiin varhainen aamiainen ja paettiin sen jälkeen kuumuutta aamulenkille Salón kaupunkiin. Ylellistä - helteinen päivä saatiin viettää asunnon uima-altaalla ihan kahdestaan.

Residenssistä lähtiessä isäntä antoi "matkaevääksi" pullon ihanaa kylmää valkkaria - oikein mukavaa asiakkaan huomioimista.

Tänään siirryttiin piirun verran kohti pohjoista, eteläiseen Saksaan Rosenheimin kaupunkiin. Tuntuipa hyvältä, kun päästiin Itävallan ja Saksan moottoriteille, joissa ei tarvitse jännittää tiemaksuautomaattien toimivuutta. Italian puolella mies tunki kaksikymppisen automaattiin, joka sylki sen aina monen yrittämisen jälkeen takaisin ja polotti jotain italiaksi, jota kumpikaan meistä ei hallitse. Onneksi kukkarossa oli runsaasti kolikoita, jotka sitten upposivatkin mukisematta laitteen ahnaaseen kitaan (10,90 €). Enpä tiedä, miten olisimme selvinneet tilanteesta ilman noita kolikoita, kun peruuttamaan ei puomilta päästy takanamme odottaneen rekan vuoksi, eikä paikalla ollut minkäänmoista henkilökuntaa. No ainakin töppöilymme olisi mennyt itävaltalaisten piikkiin, kun reissaamme itävallan rekkareilla varustetulla autolla.

Mitä opimme tästä? Italian moottoriteillä liikkuessa kannattaa raahata mukanaan säkillinen kolikoita ja pieniä seteleitä tukalien tilanteiden varalta.

26.6.2015
Tähän ihanaan 80 neliön lukaaliin alettiin jo tottumaan ja nauttiman joka ikkunasta avautuvasta maisemasta. Olohuoneen pöytäkin on niin leveä,  että aamiaisella vastapäätä istuvalle siipalle täytyy suolasirotinkin lähettää "liukupostina".
Minulle stressiä aiheuttaa maailman vaikein pysäköintipaikka, jonne joutuu peruuttamaan turkasen kapeaa kujaa jyrkkään ylämäkeen ja vekslaamaan puolivälissä mäkeä olemattomassa tilassa auto toiseen suuntaan - miehellehän tuo ei ole homma eikä mikään! Turha arvailla, kumpi meistä sen homman hoitelee.

Maltti on valttia täälläkin - Malcesinen täpötäydessä parkkihallissa viivähdettiin vain kymmenisen minuuttia, eikä maksuautomaatti suostunut perimään niin lyhyestä ajasta maksua, vaan sylki maksulapun sellaisenaan takaisin. Niinpä ajettiin puomille, joka ei sitten suostunutkaan aukeamaan. Onneksi taaksemme ei ehtinyt tulla ketään, joten peruutettiin siitä etsimään uutta parkkiruutua ja ravattiin takaisin maksuautomaatille, joka nyt suostui ottamaan maksun vastaan. Yhtään ei ehditty edes kiroilla.

25.6.2015
Kun Gardajärvellä Italiassa on vierailtu tuhkatiheään, ajateltiin, ettei etukäteen varatun majapaikan löytäminen Riva del Gardan kaupungista tuota mitään ongelmia. No toisin kävi taas kerran. Navigaattori ei tuntenut Recidense Excelsiorin antamaa osoitetta, eikä sitä löytynyt hotellihaullakaan, kun se ei varsinaisesti mikään hotelli olekaan.
Siinäpä sitten yritettiin etsiskellä "laatokan rannalta" sopivan näköistä pytinkiä. Ihan toivoton homma, sen verran sokkeloinen ja sekava kaupunki, ettei sen ruuhkissa mitään ehdi haeskelemaan. Onneksi löydettiin vahingossa taksitolpalle, josta mies kävi pyytämässä, että taksi ajaisi edellämme tuohon salaperäiseen paikkaan. Olipahan se niin kummallisella paikalla ihan kiinni järvenrannassa ja pystysuoralla vuoren seinämällä, ettei sinne olisi ikinä omin avuin löydetty. Kaikista ihmeellisintä oli, ettei taksimies suostunut millään vastaanottamaan miehen tyrkyttämää kaksikymppistä - voi hyvänen hyssy, ollaanhan nyt sentään Italiassa!!!!

Italia

24.6.2015

Aamiaisen ja henkilökunnan hyvästelyjen jälkeen kimpsut ja kampsut autoon ja nokka kohti pohjoista. Valuutta vaihtui taas takaisin tuttuun euroon ja maisemat Gardajärven  jylhiin vuoristonäkymiin. 800 kilometrin ajomatka taittui yllättävän kivuttomasti vuoriston rajusta tuulesta huolimatta. Oma luku sinänsä on aina täällä Välimeren maissa tuo hotellin löytäminen - siitä sekoilusta kerron huomenna tarkemmin - nyt on takki niin tyhjä, että on pakko ottaa levon kannalta.

Mukavina muistoina mieleen jäivät Kroatiassa ja etenkin Trogirissa vietetyt päivät. Hotelli Bellevue oli ihan uskomaton paikka - vielä viimeisenä päivänä meille tarjottiin pientä purtavaa hotellin piikkiin. Ehkä sinne palataan vielä uudelleen.

Päivän kuvat

Apartments Excelsior , Riva del Garda

23.6.2015
Kun nyt haluttiin kuitenkin nähdä se Splitin Vanhakaupunki, hypättiin fiksusti paattiin ja vietettiin tunti mennen tullen aurinkoisella merellä. Kaupungista jäi mieleen jotenkin sellainen tunne, ettei sinne ole kaipuuta palata uudelleen.
Hyvältä tuntui palata takaisin "isosta kylästä" kodikkaaseen Trogiriin, jossa ihmiset ovat mukavampia ja ystävällisempiä.

Kyllä nyt tällaista hellettä ja auringonporotusta voi kutsua jo kesäksi!

22.6.2015
Leppoisa sunnuntaipäivä takana ja kun aurinkoinenkin paisteli mukavasti taivaalla tiesi se sitä, että runsaasti paikallista väkeä oli rannoilla vapaapäivää viettämässä. Merenrantaahan täällä riittää kaikelle kansalle nautittavaksi. Varsinaisia biitsejähän täällä on harvassa, sellaisia joissa olisi rantapalveluita aurinkotuoleineen ja -varjoineen.
Niinpä ajeltiin muutama kilometri kaupungin ulkopuolelle ja majoituttiin rannalle, jossa kökötettiin valetulla betonilaatalla kirkkaan veden äärellä kumpikin omissa harrastuksissaan - minä lueskellen ja mies kuvaristikoita ratkoen. Lukemastani poimin pienen viisauden siemenenkin, jonka Aira Samulin oli haastattelussaan suustaan päästellyt: "Päättäkää asioistanne itse, kun vielä voitte. Myöhemmin muut päättävät niistä puolestanne. Jos teillä on eläkettä ja omaisuutta, käyttäkää ne itseenne. Kyllä se seuraava sukupolvi pärjää. Onhan se älytöntä, jos ihminen on rikkaimmillaan kuollessaan."

21.6.2015
Juhannusaamu valkeni pilvisenä, yöllä oli satanut vettä. Juhannustahan täällä ei vietetä, mutta kun sattui olemaan lauantaipäivä, toi se väkeä kaupungin torille ruuhkaksi asti. Aamulenkki siirrettiin aamupäivään ja istuttiin pitkällä hääpäivän aamiaisella henkilökunnan palveltavina kuin kuninkaalliset
 - täällä runsas aamiainen todella kannetaan sinulle pöytään.

Jo kotona olin päättänyt hankkia reissulla itselleni mukavat tohvelit, no tohveleita ei löytynyt, mutta ehkäpä sellaisista käyvät nahkaiset terveyssandaalit, joista pulitin huikeat 19 €. Isolla kauppatorilla nautittiin etelämaalaisesta tunnelmasta ja ostettiin mukavan myyjän makeiksi kehumia kirsikoita ja mansikoita. Samalla mies sai hankituksi vaimolleen ne pakolliset hääpäiväkukkaset.

Päivällä aiottiin käydä katsastamassa paljon kehuttu Splitin kaupunki. Ihan mahdoton tehtävä - käytiinpä kääntymässä raivostuttavan ruuhkaisessa kaupungissa, eikä mitään mielenkiintoista sattunut silmään.

Miehellä oli ongelmia saada netti iPadiinsa ja iPhoneensa - sitä henkilökunta selvitteli pitkin päivää. Onneksi itselläni ei mitään ongelmia ilmennyt. Vielä illalliselta palatessamme meiltä kysyttiin, josko ongelma olisi poistunut, kun joku asiantuntija oli käynyt räpeltämässä  systeemiä. Lohdutukseksi toivat vielä meille huoneeseen lasilliset kirsikkaviiniä. Tänä aamuna miehellä olikin sitten onnen päivä, kun ongelma oli jostain syystä yön aikana ratkennut ihan itsestään. Käsittämättömiä ovat bittiavaruuden tiet!

20.6.2015

Hääpäivän aamu - 45 vuotta yhteistä taivalta takana (vanhat valokuvat), safiirihäitä vietetään täällä Trogirissa lähellä Splitin kaupunkia.

Huikean kaunista merenrantatietä ajeltiin lähelle Splitin kaupunkia Trogiriin. Ihmetellä täytyy, miten suomalaiset matkanjärjestäjät eivät ole tätä pikkukaupunkia löytäneet - todella ihana kaupunki. Apartment Bellevuessa oli vastaanotto tähänastisen matkailu-urani mahtavin - ystävällisempää henkilökuntaa en ole vielä tavannut. Tervetuliaisjuoma käytiin juomassa alakerran baarissa hotellin piikkiin. Täällä kyllä viihdytään vielä neljä päivää.

Aparthotel Bellevue Trogir

Opatija

19.6.2015

Hieno kesäaamu ja mieli korkealla, kun jatkettiin matkaa kohti Kroatiaa. Oltiinpa tällä kertaa niin fiksuja, että hankittiin jo hyvissä ajoin ennen Slovenian rajaa auton ikkunaan tiemaksutarra, niin vältyttiin sakoilta. 15 euron tiemaksu seitsemän päivän ajeluista on pieni raha siitä, että saa ajella erinomaisessa kunnossa olevaa moottoritietä.

Kun tultiin Opatijaan jo puoliltapäivin, jäi siinä ihan mukavasti aikaa nauttia kauniin kaupungin leppoisasta tunnelmasta. Oltiinpa pöntöt niin huolettomia, ettei viitsitty vaihtaa euroja kunaksi valtakunnan rajalla vaan jätettiin rahanvaihtohommat tehtäväksi kaupungissa. Siinäpä olikin sitten ihmettelemistä, kun taskussa ei ollut sopivaa lantin lanttia ja kaikki parkkipaikat olivat maksullisia. Pitkän pyörimisen jälkeen löydettiin pankki - mies jäi autoon kyttäämään, kun juoksin pankkiin rahahuolia poistamaan.

Ja vieläkään ei saatu sopivaa kolikkoa, kun jouduttiin jättämään auto maksulliselle paikalle hotellin eteen sisään kirjautumisen ajaksi. Autolle palatessa oli "lappukalle" jo muutaman metrin päässä meidän autosta. Täpärästi vältyttiin parkkisakoilta.

Smart Selection Hotel Istra

Graz

18.6.2015 aamu

Kun kyllästyttiin odottamaan oikean kesän tuloa, hypättiin Finnairin siivelle ja lenneltiin Wieniin. Lentokentältä jatkettiin matkaa vuokra-autolla Grazin kaupunkiin, jossa vedettiin henkeä ja valmistauduttiin uuteen seikkailuun.

Olipa melkoinen koitos löytää autovuokraamo Wienin lentokentältä - kyllä tunsi itsensä niiiin maatiaiseksi (suotta)! Surkea opastus tai pikemminkin ei opasteita ollenkaan. Info-pisteestä kysymällä päästiin viimein matkalaukkuja perässään raahaamalla ja pitkän "aamulenkin" lönkyttelemällä oikeaan vuokraamoon. Oma lukunsa oli myös sitten sen "Renaul Clion" löytäminen valtavasta parkkihallista. No onneksi liikennöinti Itävallan moottoriteillä on jo niin tuttua touhua, että perille selvittiin ihan jouhevasti ja ilman mitään kommelluksia.

Star Inn Hotel Graz

Reissu-sivu

Matkakertomuksia, blogeja, matkakuvia....

Mitä matkalle mukaan

Tunnisteet: matkakertomus Itävalta, Kroatia, matkakertomuksia, matka blogi, automatka,