Madeira-blogi

Matkakokemuksia

Kokemuksia ja tunnelmia Madeiran matkalta - Funchal, Camaro de Lobos, Machico, Monte, Ponta do Sol, Porto Moniz, Santana...

free web graphics bar

Käännä kännykkä selatessa vaakasuuntaan

Madeira-sivulle

23.9.2013  klo 9:17 (Madeiran aikaa)

Pilvetön taivas!!!! Jotain tekemistä oli vielä keksittävä viimeiselle lomapäivälle, siispä tossua toisen eteen ja Funchalin keskustaan, josta köysiradalla ylös Monten vuorelle - aivan!! - vielä kerran vuorelle. Eikä paljon tarvinne arvailla, kenen idea vuorelle nouseminen oli! Eihän minulla mitään korkeanpaikankammoa olekaan, kun osasin nauttia alla avautuvista maisemista ilman mitään kammon väristyksiä. Alaspäin tullessa edessäni istui selkä menosuuntaan saksalainen mies, joka piti silmiään tiukasti kiinni koko matkan ajan - hänellä se korkeuskammo vasta oli!

Päivän kuvat

22.9.2013  klo 8:21 (Madeiran aikaa)

No nyt on liikuntaa harrastettu riittävästi, kun auto jätettiin eilisaamuna vuokraamolle. Reipas parin tunnin kävely Funchalin keskustaan ja takaisin oli tervetullutta vaihtelua vuoristojen ja rantojen koluamisen jälkeen. Funchalissa koluttiin kenkäkauppoja ja etsittiin miehelle sopivan kokoisia "kanootteja" patikoinnin aikana hajonneiden sandaalien tilalle....Ja se pakollinen kuvio Funchalissa - patikoinnin pölyt käytiin huutomassa kurkusta kauppahallin kahvion jättikolpakollisilla.

21.9.2013  klo 8:46 (Madeiran aikaa)

Kun en parempaakaan keksinyt, annoin periksi miehen toivomukselle suunnata nokka vielä kerran kohti vuoristoa. Korkeuksiin kiivettiin, kun frouvalle haettiin Encumeadasta aito madeiralaismyssy kotimaan aamulenkkien lämmittäjäksi. Alastulo vuorelta oli taas oma kokemuksensa - välillä tuli jo pienoinen uskonpuute, kun jyrkkien katujen labyrintistä tietä laaksoon etsittiin. Täytynee olla uskomattomat reisilihakset näiden mäkien asukkailla, kun näitä kujia ikänsä tallaavat - uskomatonta, uskomatonta!!!!

Päivän kuvat  ja  Kuvia hotellielämästä

20.9.2013  klo 8:14 (Madeiran aikaa)

AURINKO - tai ainakin melkein!!!  Kyllä se sieltä pilven raosta säteitään silloin tällöin roiski, niin että miehenkin kalkkunan koivet loistivat illalla possunpunaisina, kun oli uskaltautunut riisumaan rannalla pitkäpunttiset shortsinsa. No - eiköhän ne taas syksyn aikana ehtine siitä harmaantumaan entiseen väriinsä, kun kotiin palattua kesähepenet vaihtuu pitkiin lahkeisiin.

Päivän kuvat

19.9.2013  klo 8:30 (Madeiran aikaa)

Jos aurinkolomaa haluaa, ei kannata ainakaan Madeiralta sellaista hakea. Täysin kirkas taivas (edes utuinen) on harvinaista herkkua, kun nuo pahuksen vuoret keräävät uhkaavan tummat pilvet roikkumaan yllään levittäytyen sitten koko saaren ylle. Eilinen saarikierros "omalla" autolla oli melkoinen koettelemus - korkealla vuoristossa ajeltiin hernerokkasumussa ja välillä suoranaisessa sateessa. Kuski sai vääntää rattia tuntitolkulla kämmenet rakoille ja sateella vuorelta tielle vierineet kivenmusut (jossain paikassa puolen kuution kokoiset) olivat suorastaan vaarallisia. Facebookin termiä käyttääkseni "EN  TYKKÄÄ".

18.9.2013  klo 7:42 (Madeiran aikaa)

Eilisaamuna meillä piti olla vuokrabiilin luovutus ja siirtyminen jalankulkijoiksi. Eihän siitä tietenkään mitään tullut, vaan vuokraamolta haettiin neljä lisäpäivää autoilun iloa. Häpeä tunnustaa - laiskuus ja mukavuudenhalu ovat iskeneet meihin loman aikana pahemman kerran. Kävelysauvat ovat levänneet parvekkeella koko alkuloman ajan ja aamuisin ollaan ajeltu hissillä alakerran autotalliin, josta on sitten huristeltu päivän rientoihin. Liikunta on jäänyt kovin vähäiseksi, mutta jääköön - sauvaillaan ja kuntoillaan sitten taas kotomaassa senkin edestä.

Päivän kuvat

17.9.2013  klo 8:30 (Madeiran aikaa)

Niin turhaan pieni ihminen suunnittelee täällä omia menojaan etukäteen - luonto on se, joka päättää!!!  Aamulla lähdettiin vuoriston poikki Porto da Cruzin merivesialtaille. Samea tihkusade esti näkemästä laaksoihin ja pilvet roikkuivat raskaan tummanpuhuvina niskassa koko vuoriston läpi - matka tuntui siten turhankin pitkästyttävältä. Eikä sinne altaille ollut mitään mieltä asettua, kun keli oli suoranaisen kehno. Siitä sitten palattiin moottoritietä takaisin Funchalin kaupunkiin ja kauppakeskukseen pyörimään. Iltapäivä meni aurinkoa takaa ajaessa - Calhetaan, jossa ehdittiin olla 15 minuuttia ennen tihkusateen alkamista - Paúl do Mariin, jossa ehdittiin olla rannalla alle tunti ja syödä lounaseväät - Ponta do Soliin, jossa taivas viimein repesi ja lueskeltiin auringossa rannalla puolitoista tuntia. Eipä ole ihme, että luonto kukoistaa, kun saa vettä niskaansa vähän väliä!

16.9.2013  klo 7:57 (Madeiran aikaa)

Höh!!!  Sääennusteen mukaan eilen piti sataa vettä, mutta en nyt kovin rankaksi sateeksi luokittelisi sitä, kun taivaalta tihutti muutaman pisaran vettä niin ohuelti, ettei edes sontikkaa tarvittu. Olin jo suunnitellut päiväohjelmaksi ostosparatiiseissa pyörimisen, mutta ajeltiinkin sitten pieneen Calhetan kylään, josta löydettiin (yllätys, yllätys) hyvä hiekkaranta. Ovat näköjään satsanneet näihin turisteja tuoviin valkohiekkaisiin uimarantoihin. Pilvisellä rannalla oli helppoa viettää leppoisaa sunnuntaipäivää - illalla iho kertoi, että ultraviolettisäteilyä oli ollut ihan riittävästi.

Päivän kuvat

15.9.2013  klo 8:37 (Madeiran aikaa)

Kun mies on vuoristo-fani, kertyy matka-aikaa rutkasti enemmän kuin moottoritiellä liikkuessa. Näillä jyrkillä rinteillä ratin pyörittäminen ei ole todellakaan "mun juttu", vaikken toisaalta ole ollenkaan peloissani siinä pelkääjän paikallakaan. Tänään puolentoista tunnin kieputtelu vuoristossa läpi metsäpaloalueen oli kokemus sinänsä. Toinen uusi kokemus oli Machicon hiekkarannan saharamainen hiekkamyrsky, jota siedettiin vain viitisentoista minuuttia ja vaihdettiin paikkaa kiviselle rannalle, jossa navakka tuuli ei sentään meitä hiekkaan upottanut - kuivia puiden lehtiä sietää sentään paljon paremmin.

14.9.2013  klo 8:08 (Madeiran aikaa)

Pilvisen päivän sijaan saatiinkin kirkas taivas ja etukäteen suunniteltu levada-reissu ei enää tuntunutkaan hyvältä ajatukselta, joten hypättiin autoon ja huristeltiin Porto Monizin ihanille merivesialtaille. Mukavaa ja leppoisaa oleskelua kirjan ja "muutaman" muun turistin seurassa. Ihmeen paljon täällä kuulee itäisen naapurimme murretta!

Päivän kuvat

13.9.2013  klo 8:20 (Madeiran aikaa)

Olen vahvasti sitä mieltä, että luontoäiti yrittää suojella meitä palamiselta, kun antaa säästeliään niukasti päivänpaistettaan. Tänään päätettiin tutustua saaren ainoaan oikeaan hiekkarantaan Machicossa, jonne hieno valkoinen hiekka on roudattu Afrikasta saakka. Ihme ja kumma! Muutaman tunnin lueskelu aurinkotuolissa pilvisen taivaan alla rusketti pintaa ihan riittävästi. Ja tänään ei väistelty lehmän läjiä, vaan pitkähäntä lampaita, joita pomppi eteemme vuoristoisella kippuratiellä. Pakko oli pysähtyä kuvaamaan tienvarsilla kukkivia sinisiä ja valkoisia suuria hortensian kukkia, jotka kukkii vielä näin syyskuussa - punaiset ovat jo lakastuneet.

12.9.2013  klo 8:10 (Madeiran aikaa)

Onneksi edellisen päivän "tapaturma" ei aiheuttanutkaan mitään hämminkiä, kun miehen silmä ei mennytkään mustaksi! Ei, ei - en minä hänen silmäänsä motannut, vaan ahtautuessaan pienestä rakosesta parkkipaikalla autoon, iski silmäkulmansa auton ovenpieleen. Pieni naarmu naamassa nyt kenenkään ulkonäköä pilaa!!! Vaikka mustan silmän arvoitus olisi ollut ihan järkeen käypä, kuka olisikaan sitä uskonut, vaan minua olisi katsottu "sillä silmällä"!

On se vaan ärhäkkä tuo auringon säteily vielä tähän aikaan vuodesta. Niinpä punanahkaisina päätettiin ajella pohjoisrannikolle Porto Moniziin ja katsella vuoristomaisemia, ettei jouduta niin paljon tekemisiin tuon paahtavan mollukan kanssa. Kerrassaan kiehtova paikka! Tänne palataan merivesialtaille, kunhan saadaan ensin väriä pintaan. Kiehtova oli paluumatkakin, kun ajeltiin ylätasankoa tiellä olevia maamiinoja (=lehmänpaskaläjiä) vältellen.

Päivän kuvat

11.9.2013  klo 8:10 (Madeiran aikaa)

Kun Portugalissa ollaan, ei tietenkään osoitteiden löytyminen käy kuin strömsössä! Autovuokraamon löytyminen piti olla google-kartan mukaan helppo nakki, mutta käytännössä vuokraamo ei ollut siellä lähelläkään, minne kartta meitä usutti. Pakko oli ottaa taksi avuksi. Kun viimein päästiin istumaan "omaan autoon", ei vuokraamosta saatukaan saaren karttaa, joten sokkona lähdettiin seikkailemaan pitkin teitä. Navigaattoristakin puuttui sähköpiuha, joten eipä ollut apua siitäkään.

Vaikeuksien kautta voittoon - päivää vietettiin mukavasti Camaro de Lobosissa ja Punta do Solissa.

Päivän kuvat

10.9.2013  klo 8:20 (Madeiran aikaa)

Ensimmäinen yö nukuttu "uudessa kodissa" - todella nukuttu!!!!! Vaikka nukuin lentokoneessa tulomatkalla, olin kuitenkin niin puhki, että kymmenen tunnin yöunet olivat tarpeen silmiä kirkastamaan. Ehkäpä nettiriippuvaiselle on siunaus, ettei huoneessa ole nettiyhteyttä; aamuisin uni maistuu, kun ei se pahuksen kone ole houkuttelemassa salaisuuksiensa lähteille. Onneksi hotellin alakerran olohuoneessa on wifi-alue, jonne tulemme loman aikana yhdessä aamuisin köpöttämään. Nyt juuri siippa teki iPadilla autovuokrauksen, jonka portugalinkielistä sähköposti-vahvistusta tuossa ihmettelee.

Nyt aamiaista laittamaan ja sitten varattua autoa hakemaan!

9.9.2013  klo 16:51

Pitkästä aikaa Madeiralla !!!

Kaikki Portugalin matkat =>

Sähköiset kortit
Grattis på födelsedagen

Mitä matkalle mukaan

Tunnisteet: matkakertomus Madeira, Madeiran matkakertomuksia, Madeira blogi, Madeiran matka, Madeira kuvia,