Turkki-blogi - Alanya

Matkakokemuksia

Tule kokemaan turkkilaisia tunnelmia Alanyan kaupungista tämän blogin mukana!

Turkki - Alanya

touko - kesäkuu 2012

5.6.2012   klo 11:52

Viimeisen päivän aamulenkki kauppahalliin, jossa piti vielä istahtaa maustekauppaan maistelemaan teetä ja kuivahedelmiä hauskasti suomea vääntävän kauppiaspariskunnan "esitellessä" ahkerasti tuotteitaan. On noiden kauppiaiden korviin tarttunut ainakin yksi suomen sana - IHANAA, jota hanakasti käytetään kaupanteossa. Tarttuihan sieltä kassiin pari pussia granaattiomenateetä ja turkkilaisia makeisia. Nyt liirat on kulutettu loppuun ja kotimatka voi alkaa.

4.6.2012   klo 8:19

Luvassa todella helteinen päivä. Jo eilen varauduttiin moiseen kuumuuteen ja hankittiin paikat merellä päivän lilluvaan purteen. Luvassa rento päivä (toivottavasti) merellä grillilounaineen ja aurinkokansineen. Ruskettamiseen ei aurinkoa enää tarvittane, kun nahka on jo saavuttanut maksimirusketuksensa - ihan liian kanssa, sanoisivat ystävät.

3.6.2012   klo 8:19

Kun eilen illallispaikkaa mietittiin, oli ajatuksena paikka, jossa ei voisi syödä itseään täyteen ähkyyn. Paikaksi valittiin yksinkertaisen näköinen, siisti ravintola. Tilattavat annoksetkin oli jo valmiiksi harkittuina. Kuinkas sitten kävikään? Alkupaloiksi pöytään kannettiin turkkilainen leipä ja sen seuraksi mezestä valittiin hummusta, valkosipulitahnaa ja voita; talo tarjosi lisäksi tulisia lihapalleroita, pieniä pizzoja ja jotain leivitettyjä lihanyyttejä. -Tässä vaiheessa maha oli jo ihan täysi. Sitten vuorossa oli varsinainen ruoka salaatteineen, uuniperunoineen, ranskalaisineen ja riiseineen. Oi, oi, voi, voi!!! Jälkiruokana talo tarjosi hedelmälautasen pähkinäkastikkeella. == Että sellainen kevyt illallinen!!!!

2.6.2012   klo 8:32

Piipahdin eilisaamuna hotellia vastapäätä olevaan vaatekauppaan, jonka ikkunassa olevaa pikkumekkoa olin jo useana iltana kuolannut. Sähkönsinisen version oli jo joku ehtinyt napata itselleen, mutta räiskyvän punainenkin näytti ihan hyvältä. Sisältä kauppa näytti ihan siltä, kuin olisi palattu kuusikymmenluvulle - ei todellakaan mikään turistin houkutin. Huivipäiset naiset olivat kansoittanet kaupan ja siellä heidän joukossaan pyörin etsien englanninkielistä myyjää. Minut ohjattiin todella pieneen, yksinkertaiseen, peilittömään sovituskoppiin. No, kaupat kuitenkin syntyivät ja minulla oli siten uusi kostyymi illan turkkilaisillalliselle.

1.6.2012   klo 9:07

Luulen, että minulla on hyvin selkeä käsitys omasta habituksestani, ulkonäöstäni ja iästäni. Niinpä huumorintajuisena ihmisenä siedän, jopa pidän, sivistyneestä, leikkisästä flirtistä. Mieskin useimmiten vaan naurahtelee siinä vieressä nuorten turkkilaisten flirtille. Eilen kuitenkin tuo flirtti meni piirun verran liian äiteläksi, kun rantapaikan nuori (mielestäni kokematon) "apupoika" osoitti suosiotaan frouvalle ihan liian innokkaasti. Ja arvata voi, mitä mies siitä ajatteli! Niinpä siirryimme syömään lounas-kebabit toiselle beachille.

31.5.2012   klo 9:05

Kyllä on ihme juttu näiden kantapäiden kanssa - itsekin alan uskomaan, että kyseessä on psykosomaattinen vaiva. Eilisaamuinen parin tunnin aamulenkki ei tuntunut missään! On niin mukavaa taivaltaa aurinkoista merenrantaa, ettei siinä millään pienet kolotukset pääse pintaan. Vai onko niin, että tämä kantapäiden tulehdus viihtyy pohjolan viileässä ja kosteassa ilmastossa, jonne taas pikapuoliin lennähdetään kipuja ruikuttamaan.

30.5.2012   klo 8:52

Elämä voittaa ja ruoka maittaa!!! - Ihan liian hyvää ruokaa (huoh.) ja vyötärö sen kun kasvaa! Muutenkaan ei eilisen illallisen ohjelmassa ollut valittamista; hauskuttamisesta  pitivät hotellin "pojat" huolen!

29.5.2012   klo 8:29

No enpä antanut ripaskataudin pilata lomapäivää, kun olo aamupäivällä hiukan kohentui. Reippaana tyttönä kipittelin miehen rinnalla tunnin matkan tapaamaan tuttujamme Alia ja Hediyetä hotelli Isabellaan. Jätin lääkkeenkin ostamatta siinä toivossa, että tauti meni jo ohi. - Eipä mennyt !!!!! Hyvin olen tämänkin aamun viihtynyt pikkukopissa ja kun pötsi on kokonaan tyhjennetty, markkinoiden riemut ja rantapäivä odottavat.

28.5.2012   klo 9:25

Voi huokausten päivä! Viimeöisen vessassa hyppäämisen jälkeen olo on hiukan huonossa hapessa. No pitkällä bussimatkalla hankitut elefanttinilkat saivat taas entisen siromman muotonsa, kun nesteet sieltä poistuivat. Tälle päivälle on parasta kesiä ohjelmaa tähän vessan oven lähettyville tai käydä ostamassa kaupasta isojen tyttöjen vaippoja. Onneksi sain vinkin jo kotomaassa hyvästä turkkilaisesta vatsalääkkeestä, jota aion käydä hetimmiten ostamassa. Toivotaan, toivotaan.......

27.5.2012   klo 7:48

Olipa tuo eilinen super, super, hyper-päivä!!! Turhaa en ole tätä Kappadoggian reissua suunnitellut ja nyt sekin on sitten toteutettu. Päivä oli täynnä isoa ihmeteltävää ja ihasteltavaa. Illan "possujuhlat" oli täydellinen yllätys ohjelmansa puolesta - todella hyvä show! Nyt kulttuuria on tullut nautittua ähkyyn asti ja Alanyaan palattua voisi lepopäivä olla ihan paikallaan.

26.5.2012   klo 6:24

Super-päivä!!! Eilisen pitkä, 12 tunnin bussiretki kaikkine kiinnostavine kohteineen oli kokemisen arvoinen! Ja taas on vaatekaapissa uusi (nyt turkoosin värinen) boncho, kun vuoriston viileä ilma pelotteli sellaisen matkan varrelta hankkimaan. Itse olin osannut tähän viileyteen varautua, mutta villatakkini jouduin antamaan miehen käyttöön, joka taaskin oli sitä mieltä, ettei mitään lämpimiä vaatteita reissussa tarvita.

25.5.2012   klo 5:10

Oltiinpa kunnolla ulkona tuulettumassa - rantatuoleista katseltiin liki kolmimetrisiä aaltoja ja yritettiin nauttia iho kananlihalla pilven reunasta pilkistelevästä auringosta. Onneksi joku oli ajatellut meidän puolestamme ja tuonut siihen sen pilviverhon suojaksi - illalla iho punoitti ihan riittävästi, vaikka itse luulimme olevamme suojassa.

Tänään istutaankin hartaasti bussissa matkaten Kappadogiaan. Mikähän seikkailu siellä odottaa?

24.5.2012   klo 9:26

Nostan hattua "karttapää"-miehelleni, joka luotsasi meidät eiliseen illallispaikkaan. Itse en olisi ikipäivinä osannut siihen pieneen turkkilaiseen ravintolaan, jossa usein illastimme kaksi vuotta sitten. Paikka on sen verran kaukana, että ajelimme sinne mennen tullen dolmus-bussilla. Taksilla sinne olisi tietysti voinut hurauttaa hetkessä, mutta koen jotenkin kiusalliseksi taksikuskien yritykset myydä meille retkipalveluitaan, kun ovat asiakkaan kyytiin saaneet - julkinen liikenne on meille kätevämpää.

23.5.2012   klo 11:20

Vähän on ollut käynnistysvaikeuksia tässä loman alkajaisiksi; ilmastointilaite ei jostain syystä tykkää meistä a respan miestä on saatu juoksuttaa pariin kertaan asiaa ihmettelemään. Pahinta on, että hänellä homma sujuu, mutta me tunnetaan itsemme idiooteiksi - no ehkä nyt osataan jatkossa laittaa avain hellästi paikalleen, ettei se lukittuisi kokonaan. Nettiäkään ei onnistuttu saamaan omaan luukuun, joten ´kuulumiset käydään lueskelemassa alakerran vastaanotossa.

22.5.2012   klo 5:39

Voi ei! Nyt kun meidän kone lähtee muutaman tunnin päästä kohti Turkkia, saatiin tänne kotimaahankin viimeinkin suloinen suvi. Tuomi kukkii ja tuoksut on huumaavat, nurmikot kullankeltaisina voikukista. Siskot, olkaa iloisia, että poistumme maasta pariksi viikoksi, niin ehkä saatte nauttia tätä hellettä sen aikaa. Kyllä se koleus ja tuuli sieltä sitten meidän paluun mukana laskeutuu kesäkuuta viilentämään!

Turkki-sivut

Matkakertomuksia, blogeja, matkakuvia, tietoa paikkakunnittain....

Suositut runot

Sähköiset kortit
Grattis på födelsedagen

Mitä matkalle mukaan

Tunnisteet: matkakertomus Turkki, Turkin matkakertomuksia, Turkki blogi, Turkin matka, Turkki kuvia,

kokemuksia Turkista, Alanya matkakertomus, Alanya blogi, Alanya kuvia, matkakohde Alanya