Autoillen Baltiassa-blogi - matkakokemuksia

Kokemuksia ja tunnelmia automatkalta Euroopassa - reitti: Eesti - Latvia - Liettua

Suositut runot

28.5.-2.6.2016

Reissun kuvat

2.6.2016

Kaikkea ei voi saada! Majoitus Koidulaparkissa Pärnussa ei ihan vastannut sitä, mitä oltiin tarkoitettu, mutta sijainti lähellä kävelykatu Rüütlia oli sentään onnistunut. Huoneen sijainti talon kolmannessa kerroksessa oli polvivammaiselle miehelle hiukan haasteellinen. Nettikään ei toiminut kuin yleisissä tiloissa. Kovin oli rauhallista vielä suositussa kesäkaupungissa, vaikka lämpötila huiteli hellelukemissa (28 asteessa).

Reissun viimeisiä hetkiä vietettiin lounastamalla Viimsissä ravintola Paatissa. Todella viihtyisä terassi ja paras koskaan syömäni caesar salaatti!

1.6.2016

Kerrassaan hieno päivä oli eilen Vilnassa. Eipä olisi parempaa keliä voinut edes toivoa täällä vietettävälle lomapäivälle! Aamupäivä käytettiin ostosten tekoon ja iltapäivällä nautittiin elosta ja olosta Vanhassakaupungissa. Melkoinen hakeminen oli ostoparatiisin löytämisessä, kun navigaattori taas kerran horisi ihan omiaan. Onneksi sentään löytyi ja sain ostettua Deichmannilta edullisesti kahdet kengät.

Jalat olivat jo ihan poikki kaikesta tallaamisesta, joten illallista jäätiin syömään hotellin omaan ravintolaan. Kun vertaa sitä edellisillan  illalliseen, niin olipa todella paljon parempaa, eikä maksanut kuin puolet siitä, mitä edellisessä paikassa hommasta pulitettiin.

Nyt matkaa jatketaan takaisin Eestiin, jossa yövytään Pärnussa.

31.5.2016

Kesäinen keli suosi matkalaisia vielä eilenkin, kun ajeltiin Jurmalasta Vilnaan. Pieni 11 huoneen hotelli Senatoriai Vilnan vanhassa kaupungissa tuntui heti kodikkaalta ja tilaakin on riittävästi kahden huoneen huoneistoissa.

Pikainen hiustenpesu ja taas menoksi. No eihän me osuttu ihan sinne, minne oli tarkoitus mennä, kun käännyttiin hotellin kulmalla väärään suuntaan. Käveltiin kuitenkin sen verran pitkään, että miehen polvia säästääkseen oli otettava avuksi taksi.

Illalliselle istuttiin katetulle terassille. Ei sekään mennyt ihan putkeen, kun kova tuuli ja nousemassa oleva ukkosmyrsky pakottivat siirtymään sisätiloihin kesken ruokailun. Oli hiukan hintava paikka - lohisalaatista ja viineistä joutui pulittamaan meidän mielestä ihan liikaa.

Eikä se ukkonen sitten kuitenkaan noussut päälle, vain muutaman pisaran heitteli kadun kostukkeeksi.

30.5.2016

Jos oli runsaasti tilaa asua ja olla edellisessä majapaikassa, mentiin Jurmalassa ihan toiseen ääripäähän - todella pienessä huoneessa toisiansa väisteltiin. No eipä siellä huoneessa paljon aikaa olisi muutenkaan vietetty näin hienossa ympäristössä.

Vilkas kävelykatu houkutteli heti puoleensa, kun aurinkokin paisteli kirkkaalta taivaalta. Miehet jäivät kävelykadun alkupäähän istuskelemaan ja me tytöt sukellettiin ihmisvilinän sekaan katselemaan paikkoja. Yhden putiikin ikkunassa mallinukke keikaili kauniissa pitkässä valkoisessa mekossaan - tuo vaate pitäisi kyllä saada  omaksi. No siitä vaan sisään sovittamaan. Ihme ja kumma - putiikista olisi löytynyt vaikka mitä tällaiselle suuremmallekin tytölle! Olinpa fiksusti jättänyt lompakon hotellihuoneeseen, joten liikkeeseen oli palattava vielä uudelleen mekkoa lunastamaan.

Päivän kohokohta oli, kun Rigassa opiskeleva lapsenlapsemme Inka tuli meitä tapaamaan. Yhdessä nautittiin päivästä kävelykadun kuppilassa ja meidän pienessä hotellihuoneessamme.

Täältä matkaa jatketaan nyt aamulla Latvian puolelle Vilnaan.

29.5.2016

Jopa saatiin hienot kelit heti alkumatkasta - melkein helteeksi meinaa heittää! Vaikka Lapmanni majutus-majapaikka ei ulkonäöllään komeile, on huoneiston koko ja harkittu sisustus yllätys. Tilaa on roimasti kahden perheen käyttöön.

Kun aiemmin on vierailtu täällä Haapsalussa turistikauden ulkopuolella, oli nyt kivaa kävellä pääkatua ihmisvilinässä. Kaupunki näytti näin kesäkaudella ihan toisenlaiselta terasseineen ja kuppiloineen. Yhdet huurteiset käytiin juomassa Hermanusemajan terassilla.

28.5.2016

Johan tässä ehdittiinkin muutama yö kelliä omassa sängyssä, joten nyt reissu taas maistuu! Ihan pieni retki vaan autolla tuonne Baltiaan. Otetaan ystävämme Leena ja Esko mukaan hurvittelemaan kesäiseen Eestiin, Latviaan ja Liettuaan. Kirjoittelen tänne kokemuksia, jos jossain välissä ehdin. Voin minä muutaman fotonkin tänne höysteeksi laittaa. Nyt kiireesti sinne laivarantaan ja Viikkarilla Tallinnaan!

Mitä matkalle mukaan

Tunnisteet: matkakertomus Eesti - Latvia - Liettua

matkakertomuksia, matka blogi, automatka, Autolla Euroopassa, autoillen Euroopassa, lomamatka autolla Euroopassa