Monissa matkustamista Thaimaahan käsittelevissä kirjoissa ja oppaissa
kehotetaan olemaan ajamatta autoa tai moottoripyörää Thaimaassa
turvallisuusongelmien vuoksi.
Jos asustelet täällä pysyvästi tai pitempiä aikoja, on auto ja/tai
moottoripyörä välttämätön yhtä lailla kuin Suomessa. Omalla ajoneuvolla tavoitat
paikkoja, joita et ole kuullut edes olevan olemassa. Itse olen ajanut autoa jo
yli 60.000 km ympäri Thaimaata ja moottoripyörääkin jonkun verran, joten
seuraavassa olevat tiedot perustuvat osittain omakohtaisiin havaintoihin ja
toisaalta Thaimaan lainsäädäntöön ja joihinkin englanninkielisiin lähteisiin.
Thaimaan liikenne eroaa suomalaisesta melko tavalla ja toisaalta ei
kuitenkaan paljon. Liikenne on vasemmanpuoleinen ja periaatteessa
liikennesäännöt ja merkit ovat suurin piirtein samat kuin Euroopassa. Osittain
ne kuitenkin poikkeavat melkoisesti ja oman värinsä liikenteeseen tuo se, että
osalla mopoilijoista ei ole edes ajokorttia eikä maassa käytännössä ole
autokoulujärjestelmää oikeastaan lainkaan eikä täkäläiseen vapaaseen kulttuuriin
kuulu muutenkaan määräysten kirjaimellinen noudattaminen, onhan Pratheet Thai
käännettynä Vapaitten Maa.
Poikkeukset suomalaisesta liikenteestä, joihin Hua Hinissa törmää jatkuvasti
päivittäin ovat: Liikennevaloissa punaista päin ajaminen on yleensä sallittua
vasemmalle käännyttäessä. Siis silloin, kun siihen oikeuttaa sininen
liikennemerkki, jossa lukee englanniksi free left turn ja silloin, kun ei ole
merkkiä lainkaan. Sen sijaan keltainen merkki, jossa on vain thaikielistä
tekstiä, kieltää kääntymisen punaista päin. Tosin, jos et aja ja takanasi
hermostutaan, on syytä merkistä huolimatta ajaa päin punaista. Tämä voi tapahtua
esimerkiksi, kun merkki on vastikään vaihtunut tai takanasi oleva ei osaa lukea
merkkiä. Jopa kerran poliisi huiski minut ajamaan vastoin kieltoa.
U-käännös on sallittu, jopa monikaistaisilla pääteillä. Ohittaminen on aina
sallittu molemmilta puolilta. Pääteillä on parasta ajaa keskimmäistä kaistaa, ja
jos on vain kaksi, niin reunakaistaa. Oikeanpuoleisella jatkuvasti ajamisesta
sakotetaan mm. ohitustiellä.
Pakollista pysähtymistä tarkoittaa merkki, jossa lukee jut (seis) Käytännössä
se on ohjeellinen, en ole koskaan nähnyt sitä kenenkään noudattavan, en edes
poliisiajoneuvojen.
Kääntyminen risteyksissä tapahtuu miltä kaistalta tahansa riippumatta
kaistamaalauksista tai liikennemerkeistä eli risteyksissä tulee noudattaa
erityistä varovaisuutta ja pitää silmät auki selässäkin. Peilien seuraamista ei
voi liikaa korostaa.
Pysäköintikieltoa merkitsevät merkkien lisäksi rotvalliin tehdyt maalaukset.
Mustavalkoiselle saa pysäköidä joksikin aikaa, keltavalkoiselle vain kuormausta
varten (pysähtyminen) ja punavalkoiselle ei saa edes pysähtyä. Käytännössä
paikalliset pysäköivät autonsa vaikka keskelle katua, kun täällä ei kävellä,
vaan pysäköidään aina kaupan oven eteen.
Etuajo-oikeutta merkitään liikennemerkeillä joskus, mutta ns. kirjoittamaton
sääntö, joka perustuu Thaimaan hierarkiseen kulttuuriin muutoinkin, on se, että
isot autot, kuten bussit ja kuormurit päästetään ensin ja sen jälkeen autot,
hinnasta riippuen (mersut ym. ajavat yleensä ensin). Sitten mopot ja lopuksi
lainsuojattomat jalankulkijat ylittävät kadun vain, jollei muita ole liikkeellä.
Pala-U:n tiellä on uusia liikenneympyröitä, joissa ympyrässä ajaville on
merkitty etuajo-oikeus, mutta jos uskot sitä, saat varmuudella kylkeesi rekan,
joka soittaa torvea ja vilkuttaa valoja, koska on isompi ja menee ensin.
Liikennevaloissa ei kannata viime hetkellä pysähtyä, koska perääsi ajetaan.
Paikalliset ajavat siten, että pari autoa aina ajaa vielä punaisilla valoilla.
Yksi tärkeimmistä asioista joka kannattaa muistaa on ÄLÄ LUOTA SUOJATIEHEN.
Parhaiten tätä kuvaa keskustassa oleva liikennemerkki, jossa englanniksi lukee,
että ylitä katu seeprajuovitusta pitkin VAIN JOS SE ON TURVALLISTA. Ikävä näky
oli pari vuotta sitten, kun äiti lastenvaunujen kanssa jäi auton alle Market
Villagen edessä olevalla suojatiellä.
Pickupin lavalla saa kuljettaa matkustajia niin paljon kuin sinne mahtuu,
paitsi Bangkokin alueella.
ÄLÄ AJA JUOVUKSISSA. Thaimaassa on tällä hetkellä vielä tietääkseni
promillerajana 0,2 ja jos sinulla on ollut kortti yli 5 vuotta raja on 0,5
promillea. Viime aikoina on keskusteltu rajan pudottamista nollaan. Käytännössä
ajaminen on kielletty ns. humalassa eli jos se on havaittavissa ulospäin.
Puhallusmittareita en ole nähnyt kuin Bangkokissa. Koska valvontaa ei ole, on
liikenteessä parasta itse noudattaa nollatoleranssia ja olla erityisen
varovainen viikonloppuina ja juhlapyhien aikaan. Erityisesti Songran on
vaarallinen.
Vaikka thaimaassa on vasemmanpuoleinen liikenne, ajavat paikalliset myös
oikeaa puolta lyhyitä matkoja, jos sillä välttää kiertämisen U-käännöspaikan
kautta. Myös kaupungissa ajetaan mopolla molemmilla puolilla.
Valojen vilkuttaminen tarkoittaa : Väistä, minä tulen. Kirjoittamattoman
säännön mukaan ohittaa voi vaikka vastaan tulisi autoja. Vastaantulijan
velvollisuus on väistää pientareelle ja samalla väistää siellä jo ennestään
ajavia mopoja.
Ajokortti, rekisteriotteen jäljennös, vakuutustodistus ja veromerkki on
oltava ajossa mukana. Etuistuimilla on käytettävä turvavyötä ja mopossa
kuljettajalla on oltava kypärä.
Nopeusrajoitus taajamien ulkopuolella on 90 km tunnissa ja liikennemerkkien
mukaan 100-120 km. Taajamissa 50-60 km tunnissa.
Kun otat oikean asenteen, unohdat kotimaiset liikennesäännöt ja toimit, kuten
paikalliset, huomaat, että se kaaos kuitenkin sujuu jopa paremmin kuin
tiukkapipoinen eurooppalainen omista oikeuksista kiinni pitäminen. Kaiken
kaikkiaan hymyjen maassa myös liikenteessä osataan ottaa rennosti.
Päiväkirjaan
Thaimaa-sivut |