SUOSITUT

Kootut runot

Eläkkeelle runot

Runoja hääparille

Rakkausrunot

Kiitosrunot

Ristiäisrunot

Lastenrunoja

Muistovärssyt

Muistolauseet

Lohdutusrunot

Runoja ystävälle

Runoja vauvalle

Lasten ikärunot

Kevätrunot

Onnittelut äidille

Ylioppilasrunoja

Syntymäpäiväpuhe

Kiitosrunot opettajalle

Sähköiset kortit

Födelsedagsdikter

 

Matkakokemuksia Hua Hinistä

 

 

Liikennekaaos

Hua Hinin Suomiseuran "turistijuristin" blogikirjoitus

Kuvat ja videot, hintatietoa ym. täältä

 
 
 

Monissa matkustamista Thaimaahan käsittelevissä kirjoissa ja oppaissa kehotetaan olemaan ajamatta autoa tai moottoripyörää Thaimaassa turvallisuusongelmien vuoksi.

Jos asustelet täällä pysyvästi tai pitempiä aikoja, on auto ja/tai moottoripyörä välttämätön yhtä lailla kuin Suomessa. Omalla ajoneuvolla tavoitat paikkoja, joita et ole kuullut edes olevan olemassa. Itse olen ajanut autoa jo yli 60.000 km ympäri Thaimaata ja moottoripyörääkin jonkun verran, joten seuraavassa olevat tiedot perustuvat osittain omakohtaisiin havaintoihin ja toisaalta Thaimaan lainsäädäntöön ja joihinkin englanninkielisiin lähteisiin.

Thaimaan liikenne eroaa suomalaisesta melko tavalla ja toisaalta ei kuitenkaan paljon. Liikenne on vasemmanpuoleinen ja periaatteessa liikennesäännöt ja merkit ovat suurin piirtein samat kuin Euroopassa. Osittain ne kuitenkin poikkeavat melkoisesti ja oman värinsä liikenteeseen tuo se, että osalla mopoilijoista ei ole edes ajokorttia eikä maassa käytännössä ole autokoulujärjestelmää oikeastaan lainkaan eikä täkäläiseen vapaaseen kulttuuriin kuulu muutenkaan määräysten kirjaimellinen noudattaminen, onhan Pratheet Thai käännettynä Vapaitten Maa.

Poikkeukset suomalaisesta liikenteestä, joihin Hua Hinissa törmää jatkuvasti päivittäin ovat: Liikennevaloissa punaista päin ajaminen on yleensä sallittua vasemmalle käännyttäessä. Siis silloin, kun siihen oikeuttaa sininen liikennemerkki, jossa lukee englanniksi free left turn ja silloin, kun ei ole merkkiä lainkaan. Sen sijaan keltainen merkki, jossa on vain thaikielistä tekstiä, kieltää kääntymisen punaista päin. Tosin, jos et aja ja takanasi hermostutaan, on syytä merkistä huolimatta ajaa päin punaista. Tämä voi tapahtua esimerkiksi, kun merkki on vastikään vaihtunut tai takanasi oleva ei osaa lukea merkkiä. Jopa kerran poliisi huiski minut ajamaan vastoin kieltoa.

U-käännös on sallittu, jopa monikaistaisilla pääteillä. Ohittaminen on aina sallittu molemmilta puolilta. Pääteillä on parasta ajaa keskimmäistä kaistaa, ja jos on vain kaksi, niin reunakaistaa. Oikeanpuoleisella jatkuvasti ajamisesta sakotetaan mm. ohitustiellä.

Pakollista pysähtymistä tarkoittaa merkki, jossa lukee jut (seis) Käytännössä se on ohjeellinen, en ole koskaan nähnyt sitä kenenkään noudattavan, en edes poliisiajoneuvojen.

Kääntyminen risteyksissä tapahtuu miltä kaistalta tahansa riippumatta kaistamaalauksista tai liikennemerkeistä eli risteyksissä tulee noudattaa erityistä varovaisuutta ja pitää silmät auki selässäkin. Peilien seuraamista ei voi liikaa korostaa.

Pysäköintikieltoa merkitsevät merkkien lisäksi rotvalliin tehdyt maalaukset. Mustavalkoiselle saa pysäköidä joksikin aikaa, keltavalkoiselle vain kuormausta varten (pysähtyminen) ja punavalkoiselle ei saa edes pysähtyä. Käytännössä paikalliset pysäköivät autonsa vaikka keskelle katua, kun täällä ei kävellä, vaan pysäköidään aina kaupan oven eteen.

Etuajo-oikeutta merkitään liikennemerkeillä joskus, mutta ns. kirjoittamaton sääntö, joka perustuu Thaimaan hierarkiseen kulttuuriin muutoinkin, on se, että isot autot, kuten bussit ja kuormurit päästetään ensin ja sen jälkeen autot, hinnasta riippuen (mersut ym. ajavat yleensä ensin). Sitten mopot ja lopuksi lainsuojattomat jalankulkijat ylittävät kadun vain, jollei muita ole liikkeellä. Pala-U:n tiellä on uusia liikenneympyröitä, joissa ympyrässä ajaville on merkitty etuajo-oikeus, mutta jos uskot sitä, saat varmuudella kylkeesi rekan, joka soittaa torvea ja vilkuttaa valoja, koska on isompi ja menee ensin.

Liikennevaloissa ei kannata viime hetkellä pysähtyä, koska perääsi ajetaan. Paikalliset ajavat siten, että pari autoa aina ajaa vielä punaisilla valoilla.

Yksi tärkeimmistä asioista joka kannattaa muistaa on ÄLÄ LUOTA  SUOJATIEHEN. Parhaiten tätä kuvaa keskustassa oleva liikennemerkki, jossa englanniksi lukee, että ylitä katu seeprajuovitusta pitkin VAIN JOS SE ON TURVALLISTA. Ikävä näky oli pari vuotta sitten, kun äiti lastenvaunujen kanssa jäi auton alle Market Villagen edessä olevalla suojatiellä.

Pickupin lavalla saa kuljettaa matkustajia niin paljon kuin sinne mahtuu, paitsi Bangkokin alueella.

ÄLÄ AJA JUOVUKSISSA. Thaimaassa on tällä hetkellä vielä tietääkseni promillerajana 0,2 ja jos sinulla on ollut kortti yli 5 vuotta raja on 0,5 promillea. Viime aikoina on keskusteltu rajan pudottamista nollaan. Käytännössä ajaminen on kielletty ns. humalassa eli jos se on havaittavissa ulospäin. Puhallusmittareita en ole nähnyt kuin Bangkokissa. Koska valvontaa ei ole, on liikenteessä parasta itse noudattaa nollatoleranssia ja olla erityisen varovainen viikonloppuina ja juhlapyhien aikaan. Erityisesti Songran on vaarallinen.

Vaikka thaimaassa on vasemmanpuoleinen liikenne, ajavat paikalliset myös oikeaa puolta lyhyitä matkoja, jos sillä välttää kiertämisen U-käännöspaikan kautta. Myös kaupungissa ajetaan mopolla molemmilla puolilla.

Valojen vilkuttaminen tarkoittaa : Väistä, minä tulen. Kirjoittamattoman säännön mukaan ohittaa voi vaikka vastaan tulisi autoja. Vastaantulijan velvollisuus on väistää pientareelle ja samalla väistää siellä jo ennestään ajavia mopoja.

Ajokortti, rekisteriotteen jäljennös, vakuutustodistus ja veromerkki on oltava ajossa mukana. Etuistuimilla on käytettävä turvavyötä ja mopossa kuljettajalla on oltava kypärä.

Nopeusrajoitus taajamien ulkopuolella on 90 km tunnissa ja liikennemerkkien mukaan 100-120 km. Taajamissa 50-60 km tunnissa.

Kun otat oikean asenteen, unohdat kotimaiset liikennesäännöt ja toimit, kuten paikalliset, huomaat, että se kaaos kuitenkin sujuu jopa paremmin kuin tiukkapipoinen eurooppalainen omista oikeuksista kiinni pitäminen. Kaiken kaikkiaan hymyjen maassa myös liikenteessä osataan ottaa rennosti.

Päiväkirjaan

Thaimaa-sivut

 
 

Matkakertomuksia, blogeja, matkakuvia, tietoa paikkakunnittain....

 

 

 

Mitä matkalle mukaan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tunnisteet: matkakertomus Thaimaa, Thaimaan matkakertomuksia, Thaimaa blogi, Thaimaan matka, Thaimaa kuvia, kokemuksia Thaimaasta, Hua Hin matkakertomus, Hua Hin blogi, Hua Hin kuvia, matkakohde Hua Hin,