Yksin hiihtäjä

Eino Leino

(1878-1926)

     
 
 

Eino Leinon päivä 6.7.

 
 
 
 

Eino Leinon runoja

 

 
  • Eino Leino itsenäisyyspäivä runo
  • Eino Leino jouluruno
  • Eino Leino juhannus runo
  • Eino Leino runo kesä
  • Eino Leino runo kevät
  • Eino Leino muistovärssy
  • Eino Leino rakkausruno
  • Eino Leino runoja elämästä
  • Eino Leino hymyilevä apollo
  • Eino Leino runo elegia
  • Eino Leino runo lapin kesä
  • Eino Leino runo nocturne
  • Eino Leino runo yksin hiihtäjä
  •  

     

    Hakusanat
    Kaunis runo rippilapselle
    Rippiruno
    Konfirmaatio hauskoja runoja
    Runo rippilapselle Tommy Tabermann
    Elämänohjeita rippilapselle
    Onnittelut rippilapselle
    Äidin sanat rippilapselle
    Puhe rippilapselle
    Rippijuhla kutsu
    Rippikutsu
    Lyhyt runo hääparille
    Runo hääparille
    Kaunis runo hääparille
    Onnittelukortti hääparille teksti
    Hauska runo hääparille
    Elämänohje hääparille
    Sydämelliset onnittelut hääparille
    Hääruno

     
     

    YKSIN HIIHTÄJÄ

     

    Minä hiihtelen hankia hiljakseen,
    jo aurinko maillehen vaipuu,
    minun mieleni käy niin murheisaks,
    minun rintani täyttää kaipuu.
    Latu vitkaan vie.
    Vai vääräkö lie?
    Niin pitkä on yksin hiihtäjän tie.

    Ja kuusien varjot ne tummentuu.
    Minä annan aattehen luistaa.
    Ja jos minä korpehen kaadun näin,
    mua tokkohan kukaan muistaa?
    Kylä kaukana on.
    Nyt lepohon
    ei aikaa vielä, ei aattelohon.

    Olen hiihtänyt metsää, järveä
    ja rimpeä rannatonta,
    olen laskenut rinteitä laaksojen
    ja kohonnut vuorta monta
    ja vuorien taa
    mun jäi kotomaa,
    mut voimani, voimani raukeaa.

    Olen vierinyt maita ma vieraita
    ja ottanut merkkejä puista,
    olen pyrkinyt, tahtonut, taistellut
    ja levänneeni en muista.
    Mut määräni pää
    yhä loitoksi jää.
    Mun on niin kylmä, mua väsyttää.

    Ne nousevat lapsuusmuistot nuo,
    ne aukee maailmat armaat,
    näen silmät mä äitini lempeän taas
    ja taattoni hapset harmaat.
    Se vast’ oli mies!
    Se taruja ties,
    kun joutui ilta ja leimusi lies.

    Minä hiihtelen hankia hiljakseen.
    Tuul’ hiljaa heittävi lunta.
    Koti mullako ollut ja siskot ois
    vai oisko se ollut unta?
    Miten korvessa näin
    nyt yksinäin
    minä hiihtäisin? Missä on ystäväin?

    Ei, enhän mä korpea hiihdäkään,
    minä hiihdänhän siskojen kanssa,
    koti tuolla se vilkkuvi kultainen,
    tuli taasen on takassansa,
    emo huolella käy,
    eikö lapsia näy,
    kun ilta jo hangilla hämärtäy.

    Elä murehdi turhia, äitini mun,
    me tullaan, tullaanhan kyllä,
    me tulemme poskin niin lämpimin,
    meill’ onhan villaista yllä,
    ja jos kylmäksi jää
    sormi yks tai tää,
    sun suukkosi kyllä sen lämmittää.

    Me hiihdämme alta ikkunan,
    me katsomme salaa sisään:
    Isä pitkää piippua polttelee,
    emo takkahan halkoja lisää.
    Hei, hip hip huraa!
    kaikk’ kerrassaan!
    Ovi auki ja äidin helmahan vaan.

    Ja kuusien varjot ne tummentuu.
    Tuul’ hiljaa heittävi lunta.
    Joko kotihin korpien hiihtäjä sai
    vai ollutko lie vain unta?
    Uni tuskat vie.
    Päivä loppunut lie
    ja loppunut yksin hiihtäjän tie.

    Eino Leino