Espanja-blogi - Teneriffa

Teneriffa - Los Christianos

Matkalla 6.11. - 4.12.2022

4.12.2022

Loman viimeinen päivä eilen. Tänään puen sukkahousut ja villamekon päälle Teneriffan lentokentällä. Toivottavasti kotipihassa ei ole kovin paljon lunta, niin että pystyn sipsuttamaan avokkailla kotiovelle.

Raju tulee olemaan ilmastonmuutos, kun vielä eilen pikkumekossa lekottelin Alcalan aurinkoterassilla ja lämmintäkin oli vielä 24 astetta. Tosin ilmanala on täälläkin muuttumassa - pilviä alkoi kerääntyä taivaalle ja tuuli puhalteli paikoin navakastikin, joten ihan hyvin täältä joutaa jo poistumaan kotimaan lumisia puita ihailemaan!

3.12.2022

Yhdellä jos toisella kotiinlähtö siintelee jo mielessä. Eilisiltana oltiin "lähtöillallisella" La Caletassa Erjan, Riston, Jaanan ja Aaron kanssa. Kaikki sujui mallikkaasti kivassa rantaravintolassa mukavassa seurassa siihen saakka, kun päästiin aterian loppuun. Viimeistä tonnikalapihvin murusta pyörittelin lautasellani, enkä mitenkään voinut pistää sitä suuhuni - edes vesitilkka ei tullut kuuloonkaan, niin täydeksi tunsin palleani. Jonkun kohtauksen sain siinä pöydässä istuessani, enkä tahtonut saada ilmaa palkeisiin. Onneksi pöytäseurueessa istui lääkäri (Risto), joka pomppasi paikaltaan tilanteen huomatessaan ja takoi minua selkään ja käski keskittyä hengittämiseen. Nousin pöydästä oikaisemaan varteni ja kävelin ravintolasalissa röyhtäillen ja yökkäillen kankaiseen serviettiin. Onneksi salissa ei ollut muita asiakkaita meidän seurueen lisäksi. Tilanne oli ohi ehkä kymmenessä minuutissa, jonka jälkeen pystyin osallistumaan iloiseen seurusteluun ja pystyin juomaan jopa pikku tilkan vettäkin.

Että sellainen muisto jäi kummitteleman mieleen tästä muuten niin mukavasta illasta!

1.12.2022

Onhan se tavattoman eksoottista päästä varsinaiseen joulukauppaan. Erjan ja Riston kanssa vietettiin iltapäivää ja ajettiin ensin lentokentän lähelle "kiinalaiseen kauppaan", jossa päiviteltiin joulutavaroiden paljoutta. Ihan järjetön määrä joulukrääsää - jotain pientä sieltä tarttui mukaan omaankin kassiin.

Paluumatkalla ajettiin mutkaisia vuoristoteitä San Miguelin ja Valle de San Lorenzon kautta Cristianokseen, jossa syötiin lounasta rantakadulla "Mokelinossa".

Adejen lähellä pistäydyttiin vielä ostoksille LIDLiin, jonka tavaravalikoimaa jaksaa aina vaan ihmetellä. Meidän oman kylän Lidlin jouluherkkujen hylly on vain kalpea aavistus täkäläisestä herkkutaivaasta.

28.11.2022

Ensimmäinen adventti - jouluvalot on sytytetty kaupungin kaduille ja palmujen ja puiden runkoihin. Eihän tällainen pohjoisen asukas oikein mihinkään joulutunnelmaan tällaisella rekvisiitalla kuitenkaan hurahda. No pianpa täältä lumiseen pohjolaan lennellään oikeita jouluvaloja katselemaan!

Eilen oltiin illallisella ravintola Abordossa (Los Cristianoksessa lähellä satamaa). Alkupalaksi maukkaita pikkusardiineja ja pääruokana suuri vadillinen paistettua kalaa neljälle kanarianperunoiden kera. Ravintolan henkilökunta on kerrassaan mainioita heppuja. Viihdyttävä ja mukava ilta!

26.11.2022

Jaksaa, jaksaa....😂 takana toiminnallinen eilispäivä.

Haettiin Erja ja Risto heidän hotellinsa edestä ja ajeltiin Adejesta pikku matka La Caletan viehättävään kalastajakylään, jossa syötiin lounasta rantaravintolassa. Niin suosittu paikka oli, että kaikki pöydät ulkona oli täynnä väkeä, joten tyydyttiin suosiolla sisätiloihin. Oli varmaan ihan hyvä valinta - ulkona kirkkaassa auringonpaisteessa olisi ollut haasteellista pysyä freesinä.

Lounaan jälkeen ajettiin vielä Los Gigantesiin mustan uimarannan aaltoja katselemaan. Takaisin Adejeen päästiin ajelemaan suht rauhallisessa liikenteessä, mutta kotiin palatessa jouduttiin moottoritien ruuhkaan. Onneksi ruuhka ei ollut vielä ihan pahimmillaan.

Astan ja Markun kanssa oli sovittu yhteisestä illallisesta. Aperitiivit juotiin meidän parvekkeella ennen ravintola Charlyyn siirtymistä, josta olimme varanneet illallispöydän. Ehdittiin saada aterioitua rauhallisessa ympäristössä, ennen kuin lavalle astui Elvis. Vähän naurettavalta tuo esitys tuntuu, kun on sen nähnyt jo parina vuonna aiemminkin. Niinpä poistuttiin ravintolan metelin keskeltä Paseo Maritimon varrella olevaan ravintolaan jälkkärijuomalle, jossa voitiin seurustella ilman hirveää meteliä.

24.11.2022

Eilen oltiin saarikierroksella Erjan ja Riston kanssa. Aamu oli pilvinen, mutta taivas kirkastui jo ennen retkelle lähtöä. Ajeltiin Las Galletasin ja Costa del Silenzion kautta lähelle lentokenttää "Santo Hermano Pedron luolapyhäköä" ihmettelemään.

Sieltä huristeltiin moottoritietä pitkin saaren pääkaupunkiin Santa Cruziin, jossa käytiin kahvilla ja jätskillä "Playa de las Teresitas" rannalla. Pilvinen ja tuulinen sää ei houkutellut rannalle oleskelemaan. Kun ei haluttu palata samaa tietä takaisin, koukattiin pohjoiseen Puerto de la Cruziin, josta ajettiin Garachicoon. Sieltä löydettiin pikkuruinen ravintola sivukadulta, jossa syötiin lounasta.

Kotia kohti palattiin jyrkkiä mutkaisia vuoristoteitä. Paljon ei voinut maisemia ihailla, kun oltiin "ihan pilvessä" - paksun sumuverhon läpi ei pystynyt näkemään alas rotkoihin. Ennen kuin heitettiin Erja ja Risto hotellille, käytiin niinkin eksoottisessa paikassa kuin LIDL. Uusi myymälä on avattu moottoritien varteen lähelle Adejen ramppia. Tuotevalikoima on todella paljon runsaampi kuin meillä kotona ja mereneläviä, katkarapuja, simpukoita sun muita voi ostaa irtotavarana.

22.11.2022

Vaikka on täällä Teneriffalla vietetty useampi marraskuu, niin syystä tai toisesta ei olla koskaan vielä käyty Adejessa. No eilen asia korjaantui, kun oltiin ystäviemme Erjan ja Riston lomaparatiisiin tutustumassa. Hienoa oli katsella kaunista auringonlaskua parvekkeella ja maisemahan on todella paratiisimainen.

Illallispöytävaraus oli tehty paikalliseen "La Torre del Mirador"-ravintolaan. Erinomainen paikan valinta - mukava ilmapiiri ja herkullinen ruoka.

19.11.2022

Kuntoa on yritetty pitää yllä sauvailemalla aamuisin merenrannassa. Eilen huomiota kiinnitti lahteen ilmestynyt laiva, joka sitten jäikin ankkuriin meidän lenkkipolun lähelle. Vahvasti epäillään, että joku rikas venäläinen oligarkki siellä seilailee Euroopan vesillä.

Alkuillasta otettiin taksi ja hurautettiin Astan ja Markun asumusta tarkastamaan. Hulppeat on parvekkeella maisemat yli kaupungin ja auringonlasku meren yllä. Illalliselle laskeuduttiin rannan tuntumaan Linares-ravintolaan.

17.11.2022

ENNÄTYS - moottoritiellä vietettiin "laatuaikaa" sillä samaisella kymmenen kilometrin matkalla puolitoista tuntia!!! Onneksi nykyisin voi itseänsä viihdyttää lukemalla uutisia kännykästään, kun joutuu jonottamaan pitiä aikoja. Tällä reissulla jonottaessa katseltiin Iltasanomien Ilmari Käihkön videohaastattelua Ukrainan sotarintamalta. Kyllä nämä liikkumisajankohdat on nyt muutettava miellyttävämmäksi ja ehkä rantapaikan vaihtaminenkin auttaa asiaa!

Maanantai-iltapäivää vietetttiin Tuiren ja Juhan kanssa saariretkellä Los Gigantesissa, Alcalassa, Fonsaliassa ja San Juanissa. Los Gigantesissa käytiin kahvilla uimarannan kahvilassa, kun onnistuttiin saamaan kuin ihmeenkaupalla parkkipaikka rannan viereltä. Kotiinpäin palattiin siinä klo kuuden aikoihin ja vältyttiin moottoritien ruuhkasta.

Helteistä viikkoa on saatu viettää, kun päivisin lämpötila kohoaa 30 asteen tuntumaan. Illatkin ovat olleet niin lämpimiä, että pikkumekkosillaan on tarjennut illanistujaisiin lähteä.

14.11.2022

Viikonloppu on täällä oikeastaan parasta aikaa viikosta, kun liikkuminen autolla käy sujuvasti ilman ruuhkia. Arkipäivisin liikkuminen on käsittämättömän hermoja raastavaa kello kuudentoista  jälkeen. Perjantaina tuhertui moottoritiellä kymmenen kilometrin matkaan 50 minuuttia.

Lauantaina otettiin Tuire ja Juha kyytiin ja ajeltiin mutkaisia ja jyrkkiä vuoristoteitä Teidelle jylhiä tulivuorimaisemia kummastelemaan. Paluumatkalla poikettiin pikaisesti Puerto de la Cruzissa.

Isänpäivänä mies sai kunnon aamiaisen hotellin allasbaarissa. Vaikka päivä oli pilvinen, ajettiin Alcalaan, jossa lueskeltiin aurinkoterassilla pari tuntia. Illalla syömässä Los Tarajalesissa, jossa iltaa jatkettiin Tuiren ja Juhan kanssa.

11.11.2022

Nyt parina päivänä on katseltu noita alla olevassa videossa näkyviä komeita tyrskyjä Fonsalian rannalla. Ja sielläkin mustien kivien välistä vilahtelee tummia liskoja, jotka jäävät välillä meitä tuijottamaan. Töyrästä alempana olevien mustien kivipaasien pinnoilla voi pinnistelemällä nähdä mustia rapuja, joita aallot heittelee kivikkoon. Tänne meidän suosikkipaikkaan luonnonterassille ei olla päästy moneen vuoteen, kun alue oli viereisen lenkkipolun sortumisvaaran vuoksi aidattu.

Illalla syötiin sardiineja Los Tarajales ravintolassa, jossa istuttiin iltaa ystävien Tuiren ja Juhan kanssa.

VIDEO

9.11.2022

Voi näitä aamuja!! Kirkas pilvetön taivas ja lämpöasteita reilusti yli kahdenkymmenen jo varhain aamulla. Miten mielellään sitä ottaa kävelysauvat parvekkeen nurkasta ja suunnistaa aamulenkille merenrantaan. Tällaisista aamuista me kumpikin tykätään!

Jotain uutta olen kokenut parina päivänä, kun olen harrastanut sisiliskojen siedätyshoitoa. Eilen yritin pitää hermot kurissa ja pään kylmänä, kun istuttiin aurinkotuoleissamme Alcalan aurinkoterassilla ja lattialautojeen välistä sisiliskot kävivät meitä välillä kurkkimassa. Tänään etsittiin tuuleton paikka Las Calletasissa meren rannalla, jossa on paljon mustaa laavakiveä. Kun sinne leiriydyttiin, oli taivaalla pilvilautta auringon suojana. Heti, kun aurinko tuli esiin, ilmestyi kivien koloista meille seuralaisia - ja niitä oli paljon. Vähän oli hermostunut tunnelma, kun oli pidettävä sisiliskolaumaa silmällä. Joku utelias yksilö kuljeskeli miehen jalkapöydällä, eikä tuo siippa ollut siitä millänsäkään. Minä säpsähtelin ja säikyin heti, kun joku pitkähäntäinen sujahti lähellekään jalkojani!

Eilisiltana otettiin pirssi ja hurautettiin Americasin puolelle illalliselle Astan ja Markun kanssa. Tuttuun paikkaan, meksikolaiseen ravinolaan "Hacienda Mirandaan" olivat ystävät käyneet jo päivällä varaamassa meille pöydän.

7.11.2022

Olipa todellinen yllätys, kun oli saatu matkalaukut hihnalta ja suunnattiin kohti Cicar-autovuokraamon tiskiä, josta oli varattu vuokra-auto jo hyvissä ajoin ennen matkaa. Ihan sairaan pituinen jono kiemurteli tuon vuokraamon tiskille. Eihän siinä auttanut muu, kuin jättäytyä jonon päähän, jossa aikaa kului tunti ja kymmenen minuuttia! Tätä luotettavaa ja edullista vuokraamoa ollaan käytetty jo monena vuonna, mutta koskaan ei ole tarvinnut jonottaa näin kauan auton saantia. Muutkin turistit ovat nyt löytäneet tämän vuokraamon, kun muiden vuokraamojen tiskit olivat lähes tyhjillään.

Kyllä tuntui mukavalta asettua taloksi vanhaan tuttuun apartamentokseen. Varhainen lentomatka, lentokentillä ravatut kilometrit, jääkaapin täyttämisreissut ja matkatavaroiden purkaminen ottivat oman veronsa, joten ei jaksettu lähteä hakemaan mitään ruokapaikkaa, vaan paistettiin omassa kämpässä pizzaa, jota mussutettiin parvekkeella lämpimässä kesäillassa.

Tänään käytiin hankkimassa aurinkotuolit kiinalaisesta basaarista ja niitä sitten testattiin Las Galletasin rannalla kirkkaassa auringon paisteessa.