Autoillen Euroopassa-blogi - matkakokemuksia

Kokemuksia ja tunnelmia automatkalta Euroopassa

Reitti: Eesti - Latvia - Liettua - Puola - Tsekki - Itävalta - Italia - Itävalta -Saksa - Puola - Liettua - Latvia - Eesti

Reittisivu   Kaikki kuvat

Eesti

Tallenna

19.6.2018

Jaksaa, jaksaa, jaksaa - yli kahden viikon huristelu pitkin Euroopan teitä päätyi tänään ruuhkaiseen Tallinnaan, jonne jäädään vielä yhdeksi yöksi hotelli Vana Wirun suojiin. Matkan varrella iltapäivällä tihutteli vettä, mutta illaksi pilvet kaikkosivat ja aurinko paisteli Raekoja platsissa  terassille, jonne kovasta tuulesta huolimatta istahdettiin lasilliselle.

Vanhassa kaupungissa syötiin reissun päätösillallinen ravintola Oliverissa. Kyllä nyt viimein maistuu jo kotiruokakin, eli voidaan todeta, että kotiin palataan reissusta kyllänsä saaneena.

Liettua

Kaunas

18.6.2018

Nyt ollankin jo "lähellä" omaa kotia, tai ainakin siltä tuntuu, kun tultiin Baltian puolelle Liettuaan. Ehdittiin nauttia illasta Kaunasin kauniilla kävelykadulla. Kuvat puhukoot puolestaan!

Wyszkow

17.6.2018

Helppo ajopäivä, vaikka Puolassa ajellaankin! Hyväkuntoinen moottoritie Berliini - Varsova ei hermoja raastanut ja matka sujui suunnitellun aikataulun mukaan - paitsi ihan lähellä Wyszkowin majapaikkaa reittiä jouduttiin puolisen tuntia haeskelemaan, kun joen ylittävä silta oli remontissa.

Täällä kaupat ovat kiinni sunnuntaisin. Se meiltä oli unohtunut, mutta onneksi huoltoasemat ovat nykyisin pieniä tavarataloja, joten sieltä saatiin ostettua tarvittava juoma ja pikkupurtava. Kolmen huoneen Hotelli Na Skarpiessa ei ollut ravintolaa, joten syömässä käytiin kaupungilla jo iltapäivällä.

Slubice

Frankfurt am Oder

16.6.2018

Eipä olisi uskonut, että reissun paras hotelli löytyy Puolasta!  Matkalla kohti Berliiniä selasin netistä Bookingin hotelleja ja sovittiin, että yövytään Saksan puolella Frankfurt am Oderin kaupungissa. Kun sopivan näköinen majoitus löytyi, teinpä varauksen siinä samantien. Vasta siinä vaiheessa ilmeni, että hotelli onkin Puolan puolella Slubisen kaupungissa. No siinähän ne on rajakaupungit vierekkäin joen molemmin puolin - samapa tuo, kummalle rannalle majoitutaan.

Kun hotelli oli melkein täyteen buukattu, piti meidän ottaa "de luxe" huoneisto. Hyvä niin, sillä saatiinpa tyylikkäästi sisustettu, suuri huone käyttöömme. Meidän huoneen varauksessa luki, että kylppärissä on amme. Kyllä oli suuri yllätys, kun kylpyhuoneen ovi avattiin. Ikinä en ole nähnyt yhtä kaunista kylppäriä - kaksi suurta ikkunaa, joissa kauniit mustat verhot, katossa kattokruunu, harmaa nojatuoli. Todella TYYLIKÄSTÄ. Ja hieno oli se kylpyammekin!

Illallistakaan ei tarvinnut lähteä kaupungilta etsimään - hotellin terassilla tarkeni lämpimänä kesäiltana syödä herkullisen illallisen.

Rothenburg

15.6.2018

Matka jatkuu - Romantische Strassea pitkin vanhaan Rothenburg ob der Tauberin kaupunkiin. Saatiin majapaikka Gästehaus Edith aivan kaupungin sydämestä. Kun talot ovat peräisin keskiajalta, ei niissä tietenkään ole hissiä - melkoinen oli kiipeäminen toiseen kerrokseen.

Pojat kävi rikosmuseossa, joten meille tytöille jäi aikaa piipahtaa ostoksille. Kummallakin oli kassi kainalossa, kun ihanasta putiikista poistuttiin.

Maria Rain

14.6.2018

Maaseudun rauhaan Baijeriin - sitä saa mitä tilaa! Asumus valittiin Maria Rain-kylässä olevasta Almcafe Schnakenhöhe nimisestä majoituspaikasta "Bookingin" kuvien ja hehkutuksen perusteella. Mielestäni kuvat ja todellisuus eivät ihan vastanneet toisiaan. No kyllähän se yhden yön yöpymispaikaksi oli kelvattava.

Maaseudulla kun ollaan, herätyksen hoiti aamulla iso kiukkuinen kärpänen - sekin kuuluu asiaan!

Gargnano

13.6.2018

Ihmeellinen on ilmasto täällä vuorten juuressa! Aurinko pilkisteli ohuiden pilvien lomasta ja vettä tihutteli aika-ajoin ihan hienoisesti, niin ettei siinä mitään sontikkaa viitsinyt ottaa esiin. Reippaina käytiin aamupäivän lenkillä alhaalla kaupungissa. Paluumatka ylös rinnettä vei mehut kropasta.

Iltapäivää vietettiin uima-altaalla, jonne tuli myös tyttären perhe aikaa viettämään (saatiin lupa henkilökunnalta). Ihmeesti se rusketus tarttuu pilvisenäkin päivänä.

Illalliselle mentiin kokoporukalla alas järvenrantaravintolaan. Tarjoilija ei puhunut kuin italiaa, eikä tainnut oikein ymmärtää kaikkea mitä me yritettiin tolkuttaa, joten kaikki ei mennyt ihan putkeen. No ruoka ja juoma olivat ihan herkullisia, eikä kukaan lähtenyt ravintolasta nälkäisenä, joten kaikki hyvin - nou problem!

Gargnano

12.6.2018

Kun niin lähellä vuoristoa ollaan, on sään nopea vaihtuminen ihan luonnollinen asia. Eilen oli tarkoitus piipahtaa Sirmionessa matkalla uuteen majapaikkaan. Taivas oli päättänyt toisin - mustat pilvet ja myrskytuuli eivät houkutelleet kaupungin kaduille käyskentelemään.

Onneksi ne pilvet pysyivät kuitenkin taka-alalla, kun matkaa jatkettiin pieneen, vanhaan Gargnanon kaupunkiin. Kaupungin rannassa oli kesäisen mukavaa syödä jäätelöt - Italiassa kun ollaan!!  Majapaikan "Borgo dei Limonin" patiolta mahtavat näkymät järvelle. Senverran helteinen oli päivä, että iltapäivää vietettiin uima-altaalla.

Tyttären perhe tuli lomailemaan samaan kaupunkiin ja yhdessä syötiin illallista rantaravintolassa. Ehdittiin juuri ja juuri saada ruokailtua, kun henkilökunnan huolestuneista ilmeistä pääteltiin, että myrsky on tulossa ja olisi parasta siirtyä toiseen paikkaan sisätiloihin jälkiruoalle. Eipä niitä sisätiloja tahdo riittää kaikille halukkaille näissä kuppiloissa. Myrsky pärski vettä järvestä kaduille ja nilkkoja myöten siinä sitten kahlattiin. Takseja ei kaupungissa ole, mutta onneksi oltiin tilattu kuljetus illaksi etukäteen majapaikan isännältä, niin ei tarvinnut kiivetä mäkeä ylös ukkosmyrskyssä.

Peschiera

11.6.2018

No nyt tarkenee - lämpötila nousi parhaimmillaan 31 asteeseen. Kun hotellissa ei ole uima-allasta, piti löytää uimapaikka järven rannasta. Ei ihan helppo nakki! Bardolinossa olisi ollut ihanat ruohikkorannat, mutta tietysti ei lähettyvillä ainoatakaan vapaata parkkipaikkaa!

No löytyi sentään ihan vahingossa markkinoiden vierestä Gardan kaupungissa paikka, jossa päivää vietettiin. Laiturilta pääsi tikkaita alas uimaan ja maksuttomat aurinkotuolit olivat ihan mukavat. Tämä jahtiklubin paikka avataan myöhemmin tällä viikolla, mutta meille se oli ihan riittävän mukava näinkin.

Peschiera

10.6.2018

Eihän meidän pitänyt enää koskaan palata tänne Gardajärven rannoille, mutta kun tämä on vaan niin IHANA. Viime syksyn ruuhkat järveä ympäröivillä teillä taisivat unohtua talven aikana. No nyt kuitenkin ollaan kauniissa Peschieran kaupungissa.

Kivaa, että on ystävätär mukana ostoksilla. Miehet eivät viihdy vaateostoksilla, eikä niiden arvosteluihin ole aina luottamista. Me tytöt piipahdettiin ihanaan vaateputiikkiin ja kumpikin poistui sieltä uusi mekko kassissaan. Montakohan kolttua ehditäänkään vielä hankkimaan?

Aiemmat reissut Italian järvialueella

Grado & Garda  v. 1983

Seefeld

9.6.2018

Kyllä tekee eetvarttia yksi lepopäivä matkustamisen lomassa! Mikäpä olisi mukavampaa kuin loikoilla mukavassa hotellihuoneessa ovi avoinna parvekkeelle, josta kuuluu mahtava lintujen konsertti ja ikkunan takana lumihuippuiset vuoret. Aurinkokin pilkisteli poutapilvien lomasta. No lähdettiin me sentään iltapäivällä Seefeldin keskustaan, 500 metrin päähän, kaupunkia katselemaan ja syömään lounasta.

Nyt edessä kolmen tunnin ajomatka Italiaan Gardajärven rannalle. Onnistuttiin saamaan huoneet pariksi yöksi Peschieran kaupungista, jossa ei vielä olla aiemmin asustettu, kaupungin läpi on ajettu useaan kertaan ja käyty päiväkahvilla ulkoilmakahvilassa.

Seefeld

8.6.2018

Kaikki ei mene aina niinkuin itse haluaisi! Kun itse omassa pikkupäässään asioita suunnittelee, niin yksi asia on ainakin varmaa - sään osalta suunnitelma menee helposti pieleen. Niinpä kävi nytkin!

Kun päivä oli kauniin aurinkoinen ja lämpömittari näytti mahtavia 28 asteen lukemia, päätettiin käydä Hitlerin Kotkanpesällä, se kun sattui olemaan matkareitin varrella. Kun päästiin ylös vuorelle, taivas oli paksussa pilvessä ja myrskytuuli juoksutti vettä vaakatasossa. Lyhyeksi jäi se visiitti - valtava määrä ihmisiä pakkautuneena sisätiloihin ei tuntunut kovin mukavalta. Matkailu avartaa!!!!!!!

Krems

7.6.2018

Yksi matkan kohokohdista jäi toteutumatta, kun käynti Auschwizin museossa jäi väliin. Oltiin siellä lippuluukulla jo yhdeksän aikaan aamulla, mutta seuraava opastuskierros olisi ollut vasta yhdeltätoista, eikä sinne museoalueelle saanut mennä ominpäin toikkaroimaan. Siispä päätettiin lähteä ajamaan eteenpäin, kun ei keksitty siinä mitään tekemistä kahdeksi tunniksi. Harmi, Leena ja Esko eivät ole siellä aiemmin olleet, mehän on käyty siellä jo useamman kerran.

Puolasta suunnattiin Tsekkien kautta Itävaltaan poikki valtavien viljelysten. Silmänkantamattomiin viljaa, perunaa, maissia ja Itävallan puolella tietysti viiniviljelmiä. Majapaikassamme oltiin jo hyvissä ajoin iltapäivällä, joten ehdittiin nauttia talon ihanasta puutarhasta. Saatiin jopa syödä puutarhasta aprikooseja ja kirsikoita.

Kun lähistöllä ei ollut yhtään ravintolaa, päätettiin syödä illalliseksi  viinituvan tapaksia. Hyvää oli, erinomaista paikallista viiniä.

Auschwiz

6.6.2018

Voi mitä hermojen hallintaa saatiin taas eilen harjoitella! Edellisestä Puolan teillä ajelusta ei ole kulunut vielä vuottakaan, mutta niinpä vaan tämä tiehelvetti oli päässyt unohtumaan.

Eipä mennyt matka seitsämässä tunnissa eilenkään, yhdeksän tunnin istumisella sentään selvittiin. On se kummaa, että näillä puolalaisilla on tapana repäistä korjattava tie satojen kilometrien matkalta ja jättää se yksi ajokaista niin huonoon kuntoon, että juuri ja juuri sillä pääsee eteenpäin. Yhden kerran jouduttiin oikeaa reittiä hakemaan ja palaamaan lähtöruutuun, kun navigaattori sekosi - se höntti kun lisäsi määränpäähän ajettavien kilometrien määrää ja me luultiin, että ollaan menossa väärään suuntaan.

Auschwizissa, Hotelli Hampton by Hiltonissa meillä oli hulppeat tilat, kun huone oli tarkoitettu liikuntavammaiselle, joten siellä olisi voinut liikkua pyörätuolilla. WC:ssäkin oli asianmukaiset varusteet.

Kun ilta oli sen verran lämmin, voitiin illallista syödä ulkotiloissa.

Suwalki

5.6.2018

Aamulla Pärnussa katsottiin iPadin reittioppaasta, että päivän ohjelmassa olisi seitsämän tunnin ajomatka Puolan Suwalkiin. No niinhän sitä helposti luulisi, jos kaikki ajo-olosuhteet olisivat ihanteelliset. Eivätpä vaan olleet! Pitkään saatiin seisoa liikennevaloissa parissa kohtaa Latviassa ja Liettuan puolella, lähellä Puolan rajaa oli kymmenien kilometrien hankala osuus, jossa tietä oltiin kaivelemassa moottoritieksi. Niinpä perille päästiin paria tuntia myöhemmin lasketun seitsämän tunnin sijaan. No saatiinhan siitä tavallaan yksi tunti anteeksi, kun kelloja siirrettiin taaksepäin aikavyöhykkeen muuttuessa Puolan kohdalla.

Tänään lähdetään ajamaan kohti etelää, Auschwitsiin. Montakohan tuntia ennuste on nyt pielessä, kun matkasta olisi tarkoitus suoriutua myöskin seitsämässä tunnissa?

Eesti

Pärnu

4.6.2018

Mikä se tällainen loma on, kun nyt aamulla istuin jo viiden jälkeen fläppärin ääressä? Lomallahan kuuluu nukkua aamuisin pitkään ja ladata akkuja arjen rasitteiden varalle. Täällä majapaikassamme Pärnussa tarjoillaan aamiaista vasta kello yhdeksältä, joten minulle jäi runsaasti aikaa ahertaa koneeni ääressä.

Kun helteisen toukokuun jälkeen lämpötila laski muutamalla asteella ja kova tuuli vilvoitti oloa entisestään, jätettiin terassilla istuskelut väliin ja juotiin Leenan ja Eskon myöhästetyt hääpäivän maljat Green Villan olohuoneessa. Illallista syötiin mukavassa Postipoiss-ravintolassa, se kun on ihan lähellä majapaikkaamme.

Aamiaisen jälkeen pakkaudutaan autoon ja lähdetään taipaleelle kohti Puolaa läpi Latvian ja Liettuan.

Reissu-sivu

Matkakertomuksia, blogeja, matkakuvia....

Mitä matkalle mukaan

Tunnisteet: matkakertomus Eesti - Latvia - Liettua - Puola - Tsekki- Slovenia - Itävalta - Kroatia - Italia - Saksa,

matkakertomuksia, matka blogi, automatka, Autolla Euroopassa, autoillen Euroopassa, lomamatka autolla Euroopassa